Högfors-design on aina elänyt ajassa ja ollut modernia. Ensimmäiset Högfors-muotoilijat pestattiin taidevalujen pariin 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Tällä saralla jatkettiin yli 1900-luvun puolivälin, minkä jälkeen nimensä olivat tiettäviksi tehneet muun muassa Gunnar Elfgren, Michael Schilkin, Helvi Hyvärinen ja Kalervo Kallio. Ainut tehtaan lähtökohdista taidevalutuotantoa rikastuttanut henkilö oli Eino Ruutsalo, joka muotoili Hyvinkään-Karkkilan -rataan liittyviä reliefejä. Lisää tehdasta kuvaavaa taidetta oli nähtävissä joissakin uuniluukuissa, joiden muotoilijat ovat jääneet tuntemattomiksi.
Käyttöesineiden puolella Högforsiin voimakkaimmin liittyvä hahmo oli Antti Nurmesniemi, joka aloitti Högforsin talousvalujen parissa vuonna 1959, ja jatkoi seuraavan vuosikymmenen loppupuolelle. Samalla hän antoi kädenjälkensä näkyä myös puuliesissä, lämmityskattiloissa ja kylpyammeiden värimaailmassa. Hieman pienemmässä mittakaavassa Högforsin tuotteille muotoa loivat Henry Tornia, Jukka Pellinen sekä arkkitehtipariskunta Heikki ja Kaija Siren.
Ehkä vähimmälle huomiolle designista puhuttaessa on jäänyt Högforsin valtava mainos- ja esitetuotanto. Högforsilla oli oma mainostoimisto aina 1990-luvun alkuun saakka. Esitteitä, mainoksia ja kuvastoja on julkaistu kuitenkin jo 1880-luvulta lähtien. Usein näiden varsin innovatiivisten tuotosten suunnittelijat ovat jääneet tuntemattomiksi.
Taiteilija Jaakko Ahopalo sai 1950-luvulla vastuun Högforsin julkaisujen visuaalisesta ilmeestä. Ahopalo vastasi itsekin useista taiteellisista ratkaisuista, sillä hän uudisti Högfors-logon ja antoi muodon legendaariselle Högforsin 10-kirveelle. Suunnittelutyössä turvauduttiin usein myös ulkopuoliseen apuun ja esimerkiksi 1960-luvulla Henrik Tikkanen antoi näyttävän panoksensa kuvastojen visuaaliseen ilmeeseen.
Tällä hetkellä Högfors-muotoilijoista ajankohtaisin nimi on graafikko Erik Bruun, joka uudisti Tuoteluettelojen ilmettä 1970-80 -luvuilla. Kuukauden museoesineenä onkin Högforsin LVI-tuoteluettelo vuodelta 1971, jonka suunnittelutyössä Bruunilla oli vahva panos; luettelon selkämyksessä on Bruunin tunnusmerkiksi noussut liekkikuvio. Juuri kyseinen kuvio vahvoine väreineen edustaa parhaiten 1970-luvun designia, vaikka luettelon yleisilme muuten on varsin harmaa ja käytännöllinen. Lahden taidemuseo Malvassa on meneillään suosituksi osoittautunut Erik Bruunin tuotannosta kertova näyttely.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tiedätkö esineistä enemmän? Herättääkö aihe muistoja? Luitko aiheeseen liittyvän kirjan, jota haluaisit suositella? Voit kommentoida halutessasi myös nimettömänä.