Veturi nro 6 rakennettiin vuonna 1924 Neumayerin tehtaalla Saksassa, ja se ostettiin Taubilan hovin metsäradalle Viipurin lääniin. Rataosuus lopetettiin vuonna 1926. Veturi myytiin seuraavana vuonna Kuurilan metsäradalle, jossa se oli ilmeisen kovassa käytössä. Pahoista vaurioista kärsinyt veturi rakennettiin käytännössä kokonaan uudelleen Lokomon tehtaalla Tampereella vuonna 1929. Todennäköisesti veturin pillikin on tältä ajalta. Kuurilan metsärata lakkautettiin 1943, ja kaksi vuotta myöhemmin veturi päätyi Hyvinkään-Karkkilan rautatielle. Veturi oli käytössä vuoteen 1954, kunnes se korvattiin Move 21 -dieselmoottoriveturilla. Veturi purettiin vuonna 1960.
Puretusta veturista päätyi höyrypilli taidemaalari Ilmari Huitille, joka keräsi omaa museokokoelmaansa. Huitti ei kuitenkaan koskaan ehtinyt kirjata ylös tietoa siitä, mistä pilli tosiasiassa oli peräisin, sillä hän kuoli jo vuonna 1960. HKR 6 on kuitenkin ensimmäinen Högforsin tehtaan purkama höyryveturi. Seuraava purettiin vasta vuonna 1974, joten vaihtoehtoja pillin alkuperästä ei näyttäisi olevan kuin yksi.
Veturin höyrypilliä soitettiin vetämällä kahvaan kiinnitetystä narusta. |
Karkkilan museo kokoaa näyttelyä Hyvinkään-Karkkilan rautatiestä. Näyttely avataan toukokuussa 2015. Museo ottaa mielellään vastaan apua näyttelyn rakentamisessa. Erityisesti kaivataan rautatiehen liittyviä esineitä joko lahjoituksina tai lainoina. Myös kuvat ovat tervetulleita. Rataosuuden toimintaa ja tapahtumia on filmattu useaan otteeseen myös kaitafilmille. Näyttelyä elävöittämään museo nyt peräänkuuluttaa myös tätä liikkuvaa kuvaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tiedätkö esineistä enemmän? Herättääkö aihe muistoja? Luitko aiheeseen liittyvän kirjan, jota haluaisit suositella? Voit kommentoida halutessasi myös nimettömänä.