keskiviikko 2. joulukuuta 2020

Pikkupässi - HKR 3

Karkkilan kirjaston koronasulun takia joulukuun museoesineeksi valikoitui esine, jota ei edes kannattaisi yrittää laittaa esille kirjastoon. 

Hyvinkään – Karkkilan rautatie oli toiminnassa vuodet 1911-1967. Sen tehtävä oli palvella aluksi Hjalmar Linderin metsäteollisuutta ja Högforsin ruukkia sekä kuljettaa matkustajia. Pian Linder tippui yhtälöstä pois. Rataosuus palveli kahta muuta tehtäväänsä uskollisesti vuoteen 1961 saakka, jolloin matkustajaliikenne loppui. Tavaraliikenne jatkui vuoteen 1967, minkä jälkeen rata purettiin pois. Monille on jäänyt mieleen rataosuudella puksuttanut Pikkupässi-veturi – se on kuukauden museoesineemme.

Pikkupässivetureita oli itse asiassa useita. Kuukauden museoesineemme on HKR 3, Tampellan valmistama veturi, joka liikennöi rataosuudella 1911-1967. Se painoi 25 tonnia. Se valmistettiin kahden pienemmän, niin ikään Tampellan valmistaman veturin rinnalle. Rataosuudelle tilattiin vuonna 1911 toinen samanlainen, iso veturi, ja vielä kuutta vuotta myöhemmin kolmas. Ne olivat numeroiltaan HKR 4-5. HKR 1 myytiin Venäjälle ensimmäisen maailmansodan aikana, ja HKR 2 menetettiin rintamalla 2. maailmansodan aikana. Kolmen ison veturin ohella rataosuudella liikennöi sota-aikana lisäksi venäläinen sotasaalisveturi, mutta se jouduttiin sodan jälkeen palauttamaan. Sotasaalisveturi ei saanut lainkaan numeroa toisin kuin sodan jälkeen käytettynä hankittu Nalle-veturi, jota käytettiin lähinnä huoltotöissä. Se oli siis HKR 6. Nalle romutettiin 1960-luvun alussa, ja sen korvasi huoltotöissä MOVE-dieselveturi.

Rataosuuden loppuvaiheessa käytössä olivat siis enää Tampellan valmistamat kolme isoa veturia: HKR 3-5. Veturit olivat ainutlaatuisia, sillä sellaisia ei toimitettu kuin tälle rataosuudelle. Kun radalla liikennöinti loppui, olivat kolmen veturin kohtalot varsin erilaiset. HR4 ruostui tehtaan pihassa, kunnes se vuonna 1974 romutettiin. HKR 5 ja sen vaunut puolestaan lahjoitettiin vuonna 1969 Veturien ystävät ry:lle Forssaan, joka kunnosti kaluston ajokuntoon. Veturilla liikennöidään edelleen Jokioisten museorautatiellä.

HKR 3 on karkkilalaisille kaikkein läheisin, sillä vuonna 1967 se lahjoitettiin Karkkilan Lions Clubille, joka siirsi veturin ja sen kolme vaunua Nyhkälänharjulle nähtävyyskohteeksi. Seuraavana vuonna juna lahjoitettiin edelleen Karkkilan kauppalalle.  Juna oli paikoillaan vuoteen 1993 saakka kärsien vaihtuvien vuodenaikojen rasituksista sekä ilkivallasta. Veturi ja sen kolme vaunua siirrettiin korjattavaksi Jokioisten museorautatielle, mistä kunnostettu museoveturi palautettiin Karkkilaan kaupungintalon aulaan 21.10.2006. Vaunut jäivät Jokioisille kiitokseksi kunnostustyöstä. HKR3 kuuluu nykyään Karkkilan museon kokoelmiin.

Veturia siirretään Karkkilan kaupungintalon aulaan.
Kuva © Matti Pulkkinen/KRM


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tiedätkö esineistä enemmän? Herättääkö aihe muistoja? Luitko aiheeseen liittyvän kirjan, jota haluaisit suositella? Voit kommentoida halutessasi myös nimettömänä.