tiistai 16. kesäkuuta 2020

Rautatien muistolaatta

Vuosina 1911-1967 toiminnassa olleesta Hyvinkään–Karkkilan –rautatiestä on valmistettu useita erilaisia, valurautaisia muistolaattoja vuosien saatossa. Valmistaja on poikkeuksetta ollut aina Högforsin valimo. Tehdashan oli aikoinaan perustamassa rataosuutta yhdessä Hjalmar Linderin kanssa, mutta jo 1920-luvun alussa rataosuus päätyi kokonaisuudessaan Högforsin omistukseen.

Todennäköisesti viimeinen rataosuuden muistolaatta suunniteltiin vuonna 1971 Karkkilan Lions Clubin 15-vuotisjuhlia varten. Laatan suunnittelijasta ei kuitenkaan ole tietoa. Laattaan on kuvattu junan taakse Nyhkälänharju ja tehdasrakennuksia. Taustakuvat ovat oikeaan osuneita, sillä juuri Lions Club siirsi junan väliaikaisia kiskoja pitkin Nyhkälänharjun edustalle vuonna 1967. Juna oli paikoillaan yli neljännesvuosisadan, kunnes se siirrettiin Jokioisille korjattavaksi. Korjaustyöstä palkkioksi junan vaunut jäivät Jokioisille, mutta veturi palasi vuonna 2006 Karkkilaan kaupungintalon aulaan.



Kuukauden museoesineemme on siis tämä kyseinen muistolaatta. Tosin ilman Lions Clubin tekstejä. Alkuperäisen muistolaatan vanerinen valumalli nimittäin jäi vuoden 1971 jälkeen tehtaan mallivarastoon, ja sen avulla on sittemmin valettu firabelitöinä useita tekstittömiä muistolaattoja. Jopa siinä määrin, että tämä tekstitön laatta on paljon yleisempi kuin vuoden 1971 originaalit. Tämän kyseisen muistolaatan on valanut eräs Högforsin valuri vuonna 1985 viimeisenä työnään ennen eläkkeelle lähtöään.

Kesäkuun 13. päivä Suomen Valimomuseossa avautuvassa Högfors-museossa on esillä kaiken muun lisäksi erilaisia rautatien muistolaattoja. Tervetuloa tutustumaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tiedätkö esineistä enemmän? Herättääkö aihe muistoja? Luitko aiheeseen liittyvän kirjan, jota haluaisit suositella? Voit kommentoida halutessasi myös nimettömänä.