Pallografiittiraudan jatkokehittelyyn panostettiin edelleen. Högforsin tehtaalla aloitettiin 1970 SITRA:n tukemana pallografiittiraudan jatkokehitys. Tuloksena oli Kymenite eli ADI-rauta, jolle haettiin patentti useassa maassa vuosikymmenen puolivälissä. Kymenite loi uusia mahdollisuuksia tilausvalutoiminnan kehittämiselle. Uusia asiakkaita hankittiin ulkomaita myöten, lähinnä Ruotsin autoteollisuudelta. Lopulta ulkomaan vienti kasvoi kotimaan kauppaa isommaksi.
Yksi tehtaan kehityskulun merkkipaaluista oli kuorma-auton jousenkannatin, kuukauden museoesineemme, joka oli Högforsin valimon ensimmäisiä tuotteita ajoneuvoteollisuuteen. Kymenitestä valmistettu jousenkannatin sopi kaikkiin kuorma-autotyyppeihin, ja siitä tuli valtaisa myyntimenestys. Esineen valmistus alkoi vuonna 1975 Scanialle ja sitä jatkettiin vielä 2000-luvun alussa, minkä jälkeen valmistus menetettiin ulkomaille.
Högforsin tehtaalla kehitelty Kymenite-rauta on Suomen valimohistorian tärkeimpiä innovaatioita. Keksinnön turvin mm. Högforsin tehdas on selvinnyt pahoista kriisivaiheista alkaen 1970-luvun ammetuotannon loppumisen aiheuttaman romahduksesta, ja jatkuen 1980- ja 90 -luvuilla, jolloin tehtaan taru oli lähellä päättymistä pariinkin otteeseen. Nyt Componenta Finland Oy Högfors -nimellä toimiva tehdas näyttää jatkavan komeasti kohti vuonna 2020 tapahtuvaa 200-vuotisjuhlaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tiedätkö esineistä enemmän? Herättääkö aihe muistoja? Luitko aiheeseen liittyvän kirjan, jota haluaisit suositella? Voit kommentoida halutessasi myös nimettömänä.