Vanhaan hyvään aikaan Karkkilaankin pääsi junalla. Kapearaiteinen rautatie kulki Hyvinkään ja Karkkilan välillä vuosina 1911–1967 kuljettaen sekä tavaraa että ihmisiä. Höyryvetureita oli kaikkina aikoina yhteensä seitsemän, joista viisi hankittiin uutena Tampellasta. Nämä veturit ansaitsivat lempinimen ”Pikkupässi”. Kun rautatie vuonna 1967 lakkautettiin, oli käytössä vielä kolme Pikkupässiä, joista kaksi museoitiin ja yksi romutettiin. Toinen säilyneistä vetureista on käytössä Jokioisten museorautatiellä ja toinen on esillä Karkkilan kaupungintalon aulassa.
Vuosi 1961 oli merkittävä vuosi rautatien historiassa. Useimmat muistavat sen siitä, että tuolloin loppui matkustajaliikenne rataosuudella. Samana vuonna vietettiin kuitenkin myös radan 50-vuotisjuhlaa. Juhla huipentui rautatieasemalla, jossa esitettiin Juhani Ahon romaaniin pohjautuva näytelmä ”Rautatie” koristellun juhlajunan saavuttua Hyvinkäältä Karkkilaan. Tapahtumaa juhlistettiin muutenkin: Högforsin tehtaalla valmistettiin kaksi tai kolme erilaista muistoreliefejä, jotka ilmeisesti kaikki suunnitteli taiteilija Eino Ruutsalo. Hän suunnitteli myös erikoisen rataosuuden muistoesineen, joka on nyt kuukauden museoesineemme.
Valurautaisen muistoesineen symboliikka ei avaudu museon väelle. Esineen koristellussa etuosassa lukee ”Hyvinkään – Karkkilan rautatie 1911–1961”, mikä ei sinällään jätä mitään tulkintojen varaan. Rautakapistus muistuttaa hieman nuijaa, toisaalta leimasinta ja osin myös pientä tuhkakuppia. Todennäköisemmin siinä on kuitenkin jokin arvoituksellinen viittaus itse rautatiehen, jota emme vain ole oivaltaneet. Museo ottaa mielellään vastaan muistoja ja tietoja esineeseen liittyen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tiedätkö esineistä enemmän? Herättääkö aihe muistoja? Luitko aiheeseen liittyvän kirjan, jota haluaisit suositella? Voit kommentoida halutessasi myös nimettömänä.